Olet tässä
Etusivu > Ajatus haltuun > Lentopelko on yllättävän yleinen

Lentopelko on yllättävän yleinen

lentopelko

Lentopelko on yllättävän yleinen matkailijoita kiusaava vaiva, josta kannattaa pyrkiä aktiivisesti eroon. Kämmenet hikoavat, sydän jyskyttää voimallisesti kurkussa ja jokainen lentokoneessa kuuluva pienikin kolahdus saa säpsähtämään. Kuulostaako tutulta? Jos tunnistat vastaavia oireita lentomatkoiltasi, kärsit luultavasti lentopelosta.

Kukaan ei ole pelkonsa kanssa yksin, sillä lentopelko eli aviafobia on hyvin yleistä. Tutkimusten mukaan jopa 30 prosenttia väestöstä kärsii jonkinasteisesta pelosta tai epämukavuuden tunteesta lentomatkalla, ja noin kahdeksalla prosentilla pelko estää lentämisen kokonaan. Lentopelkoa voi kuitenkin myös hallita.

Lentopelon oireet

Lentopelko ei ole sairaus vaan haitallinen pelko. Kuten muutkin voimakkaat tunteet, pelko vaikuttaa ihmisen ajatteluun, toimintaan ja kehon fysiologiaan. Lentopelon oireita voivat olla voimakas jännitys, sydämentykytys, hikoilu tai palelu, mahavaivat ja keskittymisvaikeudet. Oireet tekevät olosta epämukavan ja häiritsevät normaalia olemista. Oireita saattaa ilmetä usein jo ennen matkaa: levottomuus, unettomuus ja ärtyisyys kielivät tulossa olevasta stressaavasta tilanteesta.

Lentopelko on jokaisen pelosta kärsivän omakohtainen kokemus ja lentopelon asteet tuntemuksineen vaihtelevat. Kun yhden mielestä lentäminen on korkeintaan epämiellyttävä kokemus ja välttämätön paha, jonka kuitenkin voi sietää, toisen mielestä jo pelkkä ajatus lentokoneeseen noususta on kauhistuttava. Tällainen pelko saattaa rajoittaa elämää ja matkustamista.

Mikä aiheuttaa lentopelon?

Lentopelkoon ei ole vain yhtä ainoaa merkittävää syytä, vaan taustalta löytyy monia tekijöitä. Syitä voivat olla esimerkiksi tunne siitä, ettei itse voi hallita tilannetta, suljetun tai korkean paikan kammo, epätietoisuus lentämisen tekniikasta, aiemmat epämiellyttävät lentokokemukset, voimakas stressi tai paniikkihäiriö.

Yksi tekijä lentopelon muodostumisessa voivat olla myös lentämisestä muodostuneet uhkaavat mielikuvat. Pienetkin poikkeamat lentoturvallisuudessa uutisoidaan, ja usein unohdetaan se tosiasia, että sadattuhannet lentokoneet laskeutuvat maailmalla joka päivä täysin turvallisesti.

Selätä pelko

Lentopelko on irrationaalinen pelko, joka ei yleensä sisällä todellista uhkaa. Muita irrationaalisia pelkoja ovat esimerkiksi julkisen esiintymisen kammo ja torikammo. Koska lentopelko on ainakin osittain opittu reaktio, siitä on myös mahdollista oppia pois.

Lue vinkit lentopelon hallintaan!

  • Hanki tietoa. Lentopelkoinen näkee kaikki uutisoidut onnettomuudet ja poikkeamat todisteena lentämisen vaarallisuudesta. Monet turvallisuusvertailut kuitenkin osoittavat, että erilaisten liikennevälineiden joukossa lentäminen on tilastollisesti turvallisin tapa matkustaa. Koska lentopelkoisen omat mielikuvat ovat ristiriidassa tilastojen kanssa, mielikuvien muuttaminen vaatii täsmällistä tietoa lentämisestä.
  • Muista lentomatkustuksen hyvät puolet. Kun matkustaa lentämällä, matkustajien turvallisuudesta on vastaamassa suuri määrä kokeneita ammattilaisia, eikä mitään toimialaa säännellä ja valvota yhtä tarkasti kuin ilmailua.
  • Vie ajatukset muualle. Kun hiki alkaa nousta pintaa, ei kannata keskittyä pelkoon, sillä silloin se vain kasvaa. Ennen matkaa kannattaa tutustua erilaisiin rentoutumistekniikoihin ja varata mukaan miellyttävää musiikkia tai rentouttava suosikkikirja. Myös keskittämällä johonkin mielenkiintoiseen aiheeseen vieruskaverin kanssa on oiva tapa siirtää ajatukset pois itse lentämisestä.
  • Alkoholi ja rauhoittavat lääkkeet eivät ole ihmeapu. Alkoholin ja rauhoittavien lääkkeiden nauttiminen ovat yleisin kotikonsti lentopelon oireiden lievittämiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että niillä on vaikutusta vain oireisiin, ei itse pelkoon. Alkoholilla ja lääkkeillä on myös epämiellyttäviä sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointi jo lentomatkan aikana ja krapula lomakohteeseen saavuttaessa. Nautittu alkoholi saattaa vaikeuttaa myös aikaeroihin sopeutumista.
Sivun ylös