Olet tässä
Etusivu > Vatsa haltuun > Terve vatsa – terve mieli ja keho!

Terve vatsa – terve mieli ja keho!

terve vatsa - terve keho

On erittäin tärkeää pitää suolistosta hyvää huolta, sillä samalla vaikutat koko elimistön toimintaan. Hyväkuntoinen suolisto on yleensä syy ja seuraus hyvään yleiseen terveydentilaan. Satojen vuosien ajan ajateltiin suoliston vaikuttavan pelkästään paikallisesti ruuansulatukseen, mutta nykyisen tutkimustiedon mukaan terve vatsa pitää koko kehon terveenä. Suolistolla on myös oma osansa ylipainon kehittymisessä ja aineenvaihdunnan toimivuudessa.

Suoliston mikro-organismit ovat tärkeitä ruuansulatuksen toiminnalle ja terveydelle, ja lisäksi ne vaikuttavat kehon vastustuskykyyn ja terveyteen. Jopa 60-80 % vastustuskyvystä syntyy suolistossa ja suoliston vaikutuksesta. Tästä syystä suolistolla onkin tärkeä osa elimistön terveenä pysymisessä ja sairauksien ehkäisyssä. Suoliston seinämissä sijaitsevat vastustuskykyyn vaikuttavat kudokset ovat suurin ja monimutkaisin vastustuskyvyn keskittymä ihmiskehossa.

Suoliston pieneliöt pitävät huolta kehosta ja vaikuttavat suoraan siihen, miten hyvin vastustuskyky toimii. Suolistossa keho tuottaa tauteja, viruksia ja bakteereja tappavia vasta-aineita, jotka tunkeutuvat kehoon limakalvoilta tai ihon kautta.

Tämän lisäksi suolistoa kutsutaan elimistön toisiksi aivoiksi, sillä suolisto vaikuttaa suoraan aivojen toimintaan ja suolisto on vastuussa jopa 90 prosentista kehon välittäjäaineiden muodostumisesta, jotka vaikuttavat suoraan mielialaan ja kognitiiviseen kyvykkyyteen. Kun ihminen kärsii suoliston ongelmista, kärsivät he yleensä muista liitännäisongelmista, kuten

  • ahdistus
  • masennus
  • ihottuma ja muut iho-ongelmat
  • nivelreuma
  • Hashimoton tyreoidiitti
  • diabetes
  • krooninen väsymys
  • fibromyalgia

Näin pidät suolistosi kunnossa

Jos mahdollista, varaa aika allergiatesteihin, joissa voidaan tutkia, onko sinulla esimerkiksi laktoosi-intoleranssi, keliakia tai muita ruoka-allergioita, jotka vaikuttavat suoliston toimintaan. Näin tiedät vältellä suolistoasi ärsyttäviä ruoka-aineita.

Tulehdukset suolessa voivat aiheutua myös loiseläimistä, bakteereista tai hiivasta. Ulostenäytteestä näkee hyvien bakteerien määrän, ja siitä voidaan tutkia myös mahdolliset tulehdukset.

Poista ruokavaliostasi kaikki haitalliset ruoka-aineet, jotka aiheuttavat ärsytystä ja tulehdusta, kuten

  • alkoholi
  • kofeiini
  • huumeet ja
  • lääkkeet

Seuraavaksi poistetaan tulehdusta aiheuttavat ainekset

  • gluteeni
  • maitotuotteet
  • maissi
  • soija
  • kananmuna
  • sokeri

Poistaaksesi tulehduksen voit käyttää suolistolle sopivia yrttejä, loiseläimiä tappavia lääkkeitä ja antibiootteja, mikäli kyseessä on vakava tulehdus. On kuitenkin syytä muistaa, että antibioottikuuri on suolistolle erityisen rankka kokemus ja se vähentää huomattavasti hyvien bakteerien määrää suolessa. Antibioottikuurin aikana ja jälkeen on tärkeää nauttia maitohappobakteereja. Vältä peräkkäisiä ja toistuvia antibioottikuureja.

Hyvän ruuansulatuksen takaamiseksi ja ravintoaineiden kunnollisen imeytymisen vuoksi voit edistää suolistosi normaalia toimintaa pitämällä huolen, että suolistosi saa riittävästi

  • ruuansulatusta edistäviä entsyymejä
  • maitohappobakteereja
  • kuituja

Suolistossa elää tuhansia eri bakteereja, joilla kaikilla on oma tärkeä osansa suoliston terveellisessä toiminnassa. Jos suolistossa on bakteerikato, voi se johtaa ruuansulatusvaivoihin ja pidempiaikaisiin ongelmiin. Lisää siis maitohappobakteereita ruokavalioosi syömällä maustamatonta kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia ja muita hapatettuja maitotuotteita. Voit nauttia maitohappobakteerit myös kapselimuodossa. Muista lisätä myös kuidun nauttimista, syö ruis- ja täysjyvätuotteita sekä kasviksia ja vihanneksia.

Nauttimalla monipuolista, terveellistä ravintoa pidät huolta suolistosta ja saat tarpeeksi kaikkia tärkeitä ravintoaineita, vitamiineja ja mineraaleja.

Korjataksesi suoliston vaurioita, voit nauttia ravintolisänä L-glutamiinia, joka on tärkeä aminohappo. L-glutamiini auttaa uudistamaan ja korjaamaan suoliston seinämiä. Lisäksi on tärkeää syödä sellaisia ruokia, joista saat sinkkiä (siemenet), Omega-3 -rasvahappoa (rasvainen kala), A-, C- ja E-vitamiinia (hedelmät ja kasvikset), ja voit syödä myös aloe veraa ja jalavaa ravintolisinä.

Vältä epäterveellisiä ja huonosti sulavia ruokia, kuten punaista lihaa, rasvaa ja prosessoituja ruokia. Älä ärsytä suolistoa nauttimalla suuria määriä alkoholia tai kofeiinia, vaihda esimerkiksi kahvi teehen.

Voit myös kokeilla vatsaa hoitavia ravintolisiä, kuten:

Multientzyme Go, Laxogas, Molkosan Fruit tai Carmolis yrttitipat.

Jos olet kiinnostunut elimistösi toiminnan kohentamisesta, on tärkeää keskittyä ensimmäiseksi suolistoon, sillä hyvinvoiva suolisto vaikuttaa kaikkialla kehossa.

Lähde: Naturopaatti Amy Myers

Lisää aiheesta: Lisää energiaa vatsalle ja aivoille!

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös