Olet tässä
Etusivu > Hyvä olo haltuun > Nuorekkuus – ja sen salaisuus!

Nuorekkuus – ja sen salaisuus!

nuorekkuus

Oletko joskus ihmetellyt, että miksi jotkut näyttävät vuosi vuodelta aina vain nuoremmilta? Luultavasti he osaavat ottaa asiat rennommin, muistavat levätä ja liikkua sopivassa suhteessa sekä katsovat hiukan mitä suuhunsa laittavat. Nyt paljastamme nuorekkuuden salaisuuden!

Stressi vanhentaa ja sairastuttaa

Pitkään jatkunut stressitila saa kehon täysin pois tasapainosta. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, miksi kovin stressaantuneen on turha yrittää pudottaa painoa, miksi stressaantuneena sairastuu helpommin infektiotauteihin, miksi on aina väsynyt, miksi peilikuva alkaa näyttää ikäistään vanhemmalta ja miksi paino nousee.

Hetkellinen stressireaktio antaa voimaa, sillä sen ansiosta syke kiihtyy, verenpaine nousee, verensokeri nousee, ruoansulatus pysähtyy, sukuhormonien tuotanto lakkaa ja hetkellisesti rasvaa puretaan energiaksi. Valitettavasti stressi ei enää ole vain hetkellinen reaktio, vaan siitä on tullut monille jopa vuosia kestävä ongelma, jolloin korkea kortisoli pitää yllä korkeaa verensokeria. Verensokerin noustessa myös insuliinin eritys kasvaa. Näiden kaikkien summana, ongelmaksi muodostuu kuitenkin insuliiniresistenssi, jota stressi ja pitkään koholla olevan insuliini aiheuttavat. Lyhyesti sanottuna insuliiniresistenssi on tila, joka lihottaa ja kerää rasvaa, etenkin keskivartaloon ja yläselkään.

Pitkäaikaisen stressin seurauksena

  • kasvuhormonin määrä vähenee

Jotta elimistömme tuottaisi riittävästi kasvuhormonia itse, voimme edes auttaa sitä nukkumalla pitkiä yöunia, sekä vähentämällä ja hallitsemalla stressiä.

  • testosteronin määrä vähenee niin miehillä kuin naisillakin

Tämä vaikuttaa yleensä seksihalujen vähentymisenä.

  • hyvä kolesteroli (HDL) laskee
  • verenpaine, verensokeritasot ja insuliinitasot nousevat

Nämä tekijät aiheuttavat sydän- ja verisuonitauteja.

  • vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan

Kilpirauhasen tuottama aktiivinen kilpirauhashormonin riittävä määrä on edellytys normaalille aineenvaihdunnalle ja heikon toiminnan yksi lukuisista oireista on painon nousu.

Ihminen on kokonaisuus, johon mieli ja psyyke vaikuttavat todella paljon

Arkemme on nykyään kiireistä ja niinä hetkinä, kun viimein olemme aloillamme, kaivamme puhelimen esiin ja uppoudumme sosiaalisen median ja muiden sovellusten maailmaan. Olemme koko ajan, ympäri vuorokauden saatavilla, mutta harvemmin oikeasti läsnä. Kehomme on jatkuvassa ”taistele tai pakene” -tilassa ja olemme stressaantuneempia kuin koskaan. Pitkäaikaisen stressin syitä voivat olla esimerkiksi liian suuri työkuorma, ahdistavat ihmissuhteet, alkoholi, tupakka, kofeiini, sokeri, suolisto-ongelmat, liian vähäinen uni, huonolaatuinen ruokavalio (paljon sokeria, valkaistua viljaa ja prosessoitua ruokaa) sekä ravinnevajeet, kuten magnesiumvaje. Liian vähäinen magnesiumin määrä elimistössä pitää yllä liian suurta stressihormonien eritystä.

Hyvä ja paha kortisoli

Kortisoli on lisämunuaisten erittämä hormoni, joka auttaa meitä sopeutumaan stressiin. Kortisolin tärkein tehtävä on pitää veren sokeritaso riittävän korkeana stressitilanteiden aikana. Normaalina määrinä se onkin terveellistä ja hyödyllistä; se pitää meidät motivoituneina, energisinä ja toimintakykyisinä. Jos kortisolitasot ovat kuitenkin jatkuvasti koholla, aiheuttaa se monenlaisia ikäviä ja epämääräisiäkin oireita. Pitkittyessä se voi aiheuttaa myös lisämunuaisten uupumustilan.

Jos kortisolitasot ovat kunnossa, sen avulla heräämme virkeänä aamuisin. Kortisolin eritys vähenee päivän mittaan ja se on alhaisimmillaan keskiyöllä. Kun kortisolirytmi kääntyy väärin päin, on se herätessä matala, jolloin luonnollisesti on väsyneimillään aamuisin ja virkeimmillään illalla. Myös yöheräilyt liittyvät käänteiseen kortisolirytmiin.

B12- vitamiini auttaa stressin hallinnassa. Se vähentää väsymystä, sekä edes auttaa hermoston ja aivojen toimintaa.

Lisää aiheesta: Palauta nuorekkuus ja elinvoimaisuus

 

Lähde: kaisajaakkola.com

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös