Olet tässä
Etusivu > Hyvä olo haltuun > Litteän vatsan salaisuus – stressin hallinta!

Litteän vatsan salaisuus – stressin hallinta!

salaisuus

Kuulostaa ehkä uskomattomalta, mutta totta! Poistamalla stressin (tai ainakin vähentämällä sitä huomattavasti), poistat myös reilusti ylimääräisiä kiloja ja vararenkaan vatsalta! Opettele chillaamisen jalo taito ja kilosi karisevat samalla kun voit paremmin. Tässä siis litteän vatsan salaisuus – stressin hallinta!

Liiku nautinnollisesti

Liiku kevyesti päivittäin: kävele, ui, pelaa, käy kuntosalilla, joogaa. Harrasta sellaista liikuntaa, josta oikeasti pidät. Pidä kuitenkin huoli, että et suorita – vaan nautit!

Erittäin stressaantuneena kova liikunta lisää stressihormoneita, mutta nyt niitä olisi tarkoitus vähentää. Ehdit kyllä myöhemmin, voitettuasi stressin ja voidessasi paremmin, treenata kovaa.

Syö säännöllisesti ja pidä verensokeri vakaana

Tämä on tosi tärkeää! Kun tiedostat stressaantuneisuuden, niin hoida itseäsi oikealla ravinnolla.

Suositeltavia syötäviä ovat kala ja kana/kalkkuna, liha, pähkinät, mantelit, avocado, siemenet, kasvikset, vihannekset, hedelmät, maustamaton jogurtti ja raejuusto. Ja jos vatsallesi sopii, linssit ja pavut ovat myös oivaa naposteltavaa.

Välillä voit myös herkutella nauttimalla pienen palan laadukasta tummaa suklaata tai raakasuklaata.

Juomaksi parhaiten sopii vesi. Halutessasi voit maustaa sitä vaikka sitruunalla. Kupillinen kahvia aamulla on ihan ok, mutta liikaa nautittuna se lisää adrenaliinintuotantoa ja sitä kautta stressiä. Kokeile vihreää teetä: se rauhoittaa ja rentouttaa ihanasti, mutta ei väsytä!

Aterioita ei kannata jättää väliin kiireen vuoksi, koska se kostautuu vain syöpöttelynä, makeanhimona ja pahempana stressinä. Syö siis vähän, mutta usein – terveellisesti!

Rentoudu ja hengitä

Rentoutuminen on joskus todella vaikeaa – varsinkin stressaantuneena. Mielenrauhoittamista kannattaa kuitenkin opetella ja harjoitella, koska rentoutuminen aktivoi parasympaattisen hermoston, joka kumoaa stressin ikävät seuraukset. Helpoin keino rentoutua on hengittäminen!

  • pitkä uloshengitys, laske hartiat ja rentoudu
  • hengitä sisään neljään laskien
  • pidätä hetki
  • hengitä ulos hitaasti kahdeksaan laskien
  • Toista 3 – 5 kertaa (tarvittaessa useammin)

Tämän hengitysharjoituksen voi tehdä lähes missä ja milloin vain. Kokeile liikenneruuhkassa tai kassajonossa. Toimii myös loistavasti unilääkkeenä nukkumaan mennessä. Vannon, että kerran opeteltuasi oheisen hengitysharjoituksen ja otettuasi se päivittäiseen käyttöösi missä ikinä oletkin, niin tulet huomaamaan hengityksen merkityksen, etkä todennäköisesti luovu siitä koskaan.

Ota luonto avuksi

Suunnista meren tai järven rantaan ja istu kivellä katselemassa veden pintaa. Tai lähde kävelylle metsään, etsi kiva tähystyspaikka kallion päältä tai istahda mättäälle. Keskity siihen mitä näet, kuulet ja tunnet. Unohda kiire ja työasiat – kyllä maailma hetken odottaa! Hengähtämällä vaikka vain 10 -15 minuutiksi, huomaat jo levollisemman mielen, rentoutuneet hartiat ja paremman olon.

Stressiä helpottavia ravintolisiä

B-vitamiineja, jotka muuttaa rasvaa ja hiilihydraatteja energiaksi, osallistuu suoliston toimintaan, tuottaa hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta energiaa soluille sekä osallistuu proteiini- ja hiilihydraattiaineenvaihduntaan.

C-vitamiini ehkäisee ja hillitsee kroonista tulehdusta.

Magnesiumia tarvitaan mm. energiantuotantoon, proteiini- ja rasvahapposynteesiin, lihasten, sydämen ja verisuonten normaaliin toimintaan ja rasvan hapettamiseen energiaksi eli rasvanpolttoon. Magnesium myös puhdistaa elimistöstä stressihormoni kortisolia.

L-Teaniini on aminohappo, joka parantaa keskittymiskykyä ja rentouttaa. Se sopii hyvin niille, jotka jännittävät stressitilanteissa liikaa.

Erityisen hyviä stressaantuneelle ovat adaptogeeniset yrtit:

Siperian gingseng (vahvistaa hermostoa, torjuu stressin negatiivisia vaikutuksia ja hoitaa väsymystä) ja Ruusujuuri (tepsii hyvin akuuttiin stressiin).

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös