Olet tässä
Etusivu > Yleiset hommat > Eroon vararenkaasta – vinkit ”laihalle läskille”!

Eroon vararenkaasta – vinkit ”laihalle läskille”!

painonpudotus

Oletko tyytyväinen painoosi, muttet peilikuvaasi? Sopiiko jalkaasi tuumakooltaan pienet farkut, mutta uimarengas jää roikkumaan vyötärön yli? Eipä hätää – tässä Sinulle keinot, miten pääset vararenkaastasi eroon!

Liiallinen rasvan määrä elimistössä on aina terveysriski, oli painoindeksi normaali tai ei. Reilusti ylipainoisen on suhteellisen helppoa pudottaa painostaan 3-10 kg, mutta ”laihalle läskille” se on huomattavasti rankempi homma. Rajoittamalla pelkästään energiansaantia saat painosi putoamaan ja kehosi kutistumaan. Se ei kuitenkaan muuta kehosi koostumusta, vaan saa Sinut väsyneeksi ja kiukkuiseksi. Rasvan poistamiseen normaalivartalosta vaikuttaa enemmän se, mitä syöt. Mikäli jenkkojen lisäksi usein vaivaa makeanhimo, syömisen jälkeinen väsymys, mielialan vaihtelut ja PMS-vaivat, viittaavat oireet usein insuliinin epätasapainoon. Insuliini itsessään ei ole paha asia, sillä on tärkeä tehtävä elimistössä, mutta mikäli insuliinia ei ole riittävästi, ei ole myöskään energiaa ja väsymys iskee.

Ruoka

Vältä sokeria ja muita nopeita hiilihydraatteja, sekä syö säännöllisin välein (vähän useammin on parempi kuin paljon kerralla), niin saat verensokerisi pysymään tasaisena. Jos insuliini on jatkuvasti koholla, kerää keho myös helpommin rasvaa.

Pidä aamiainen proteiinipainotteisena, koska se auttaa verensokeria pysymään paremmin hallinnassa. Jos elämäntyylisi on passiivinen, eli istut paljon ja liikkumisesi on kevyttä, syö päivän hiilihydraatit pääosin vihanneksista, marjoista ja kasviksista. Mikäli herkuttelet, tee se vasta liikunnan jälkeen.

Tarkoituksena on hallita insuliinia, joten säännöllinen ruokailurytmi on hyvin tärkeässä asemassa. Jos tämän kanssa on ongelmia, kannattaa alkuun syödä ihan kellosta katsomalla kolmen tunnin välein, jolloin kroppa oppii uuteen rytmiin ja ateriakoot pysyvät maltillisina.

Kuitupitoiset ruuat hellivät vatsaa ja sisältävät vähän rasvaa ja kaloreita. Etenkin vihanneksia ja kasviksia tulisi nauttia runsain mitoin joka aterialla!

Uni ja mielenhallinta

Stressinhallinnan oppiminen, itsesi kuuntelu ja omien rajojesi löytäminen on avaintekijöitä, joilla voit parantaa huimasti oman elämäsi laatua. Pyri eroon stressistä (tai yritä ainakin lieventää sitä). Keskivartalolihavuus nimittäin kertoo usein stressistä ja liian vähäisestä unesta. Myös pitkäaikaisella kortisonin käytöllä voi olla samanlainen vaikutus rasvan varastoitumiseen.

Voit lievittää ja poistaa stressiä esimerkiksi käymällä hieronnassa, joogaamalla, ulkoilemalla ja saunomalla. Myös hengitysharjoitukset ja kevyt liikunta poistaa stressiä.

Lepää riittävästi ja panosta unen laatuun. Ilman riittävää ja laadukasta unta, ruokavaliomuutoksen ja liikunnan hyödyt jäävät vähäisiksi, koska keho ei jaksa toimia toivotulla tavalla.

Liikunta

”Laihoille läskeille” on erityisen tärkeää suunnata voimatreenien pariin hankkimaan lihasmassaa, mikä jo itsessään muuttaa kehonkoostumusta parempaan ja terveempään suuntaan. Mitä enemmän Sinulla on lihasmassaa, sitä suurempi kulutuksesi on, ja sitä helpompi Sinun on päästä ylimääräisestä rasvasta eroon.

Treenistä kannattaa tehdä tehokas sykettä nostavilla liikkeillä, koska keskivartalo on aina mukana isoja monipuolisia liikkeitä tehdessä. Hyviä treenimuotoja on esimerkiksi kuntosaliharjoittelu ja erilaiset Hiit- tai kahvakuulatreenit.

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös