Olet tässä
Etusivu > Ajatus haltuun > Rentouttava ja helppo stressinpoistokuuri

Rentouttava ja helppo stressinpoistokuuri

Normaalissa tilanteessa keho pitää itse itsestään huolta. Olet virkeä, energinen, jaksat hyvin käydä töissä ja nautit harrastuksista sekä ystävien seurasta. Monet erilaiset stressitekijät, kuten kiire tai unen puute saavat joskus kehon toiminnan epätasapainoon, jolloin eteenkin kortisonin tuotanto kiihtyy. Elimistön tuottaessa liikaa kortisolia, keho keskittyy ainoastaan puolustamaan itseään.

Yleisimmät kortisolin liikatuotannon oireita ovat:

  • hermostuneisuus
  • mielialanvaihtelut
  • huonontunut itsetunto
  • hajamielisyys
  • huonontunut muisti
  • hetkittäiset romahdukset
  • heikentynyt ihon kunto
  • lihasten surkastuminen
  • luuston haurastuminen
  • lihominen (kohdistuu erityisesti vatsanseutuun, kasvoihin, niskan tyveen ja kaulaan)
  • pöhöttynyt yleisilme

Luonnollisesti kortisoli on alhaimmillaan öisin, jolloin solut palautuvat ja korjautuvat parhaiten. Korkea kortisoli iltaisin vaikuttaa myös uneen esimerkiksi nukahtamisongelmina, heräilynä kesken unien tai liian kevyenä unena. Jos lepo ei ole riittävää öisin, hormoneilla, elimistöllä ja mielellä ei ole mahdollisuutta tasoittua normaaleille tasoille, eikä palauttaa niiden keskinäistä tasapainoa.

Siinä vaiheessa, kun sinulla on monta rautaa tulessa yhtä aikaa ja alat unohdella yksinkertaisia asioita, hälytyskellojen pitäisi alkaa soida! Unohtelun syy kiireisillä henkilöillä yhdistyy yleensä korkeaan kortisolitasoon, joka heikentää verenkiertoa aivoissa. Hoitamattomana se voi aiheuttaa pahempiakin vaurioita aivoihin, minkä vuoksi stressi onkin liitetty myös esimerkiksi Alzhaimerin taudin riskitekijäksi.

Stressaantuneena aineenvaihdunta hidastuu ja ruokahalu kasvaa, jolloin paino alkaa nousta. Myös kehon uni-valve-rytmin häiriytyminen saa aikaan yösyömistä. Normaalitilanteessa, kun kortisolin tuotanto on aamulla runsasta, ruokahalukin herää. Ihmisellä, jolla kortisolin tuotanto on aamulla heikkoa, ei aamiainenkaan maistu. Sen sijaan ruoka maistuu illalla ja yöllä, jolloin keho virheellisesti tuottaa kortisolia, vaikka tuotannon pitäisi silloin olla vähäistä.

Rentoutuminen, olipa se sitten toteutettu istuen, maaten tai kävellen, vie koko keskushermostolle rauhoittavaa viestiä. Se leviää läpi koko kehon; lihasten, autonomisen- ja ääreishermoston, immuniteetti- ja sisäeritysjärjestelmän. Kehon kortisolitaso laskee ja mielihyvää tuottavat hormonit lisääntyvät. Ja mikä parasta: rentoutumisharjoitukset ovat ilmaisia, niitä voi yleensä tehdä missä ja milloin vain, ja tulokset huomaat jo viikossa!

Pidä siis huoli riittävästä unen määrästä, opettele hallitsemaan stressitasoasi ja tee rentoutusharjoituksia. Olet oikealla tiellä, kun huomaat, että heräät virkeänä, aamupala maistuu, olet paremmalla tuulella ja painokin alkaa laskemaan kuin itsestään.

20 täsmäkei­no­a stres­sin­hal­lin­taan:

  1. Syö säännöllisesti.
  2. Nuku ja lepää riittävästi.
  3. Liiku säännöllisesti.
  4. Rentoudu.
  5. Ole jouten välillä.
  6. Pidä pieniä taukoja päivän mittaan, vaihda asentoa ja liiku.
  7. Käytä nautintoaineita vain kohtuullisesti.
  8. Hae tukea ystäviltä, tuttavilta, työtovereilta tai harrastuskavereilta.
  9. Hemmottele itseäsi.
  10. Pidä huoli rajoistasi, ole jämäkkä.
  11. Virkistäydy, hulluttele, käytä luovuuttasi.
  12. Puhu tunteistasi.
  13. Pidä yllä rakentavaa ajattelua, vastusta kielteistä ajattelua.
  14. Näe vastaiskut oppimiskokemuksina.
  15. Vältä mustavalkoista ajattelua.
  16. Huolehdi, että tavoitteet ovat realistisia ja johdonmukaisia.
  17. Luo aikataulu ja työjärjestys, ja pysy niissä.
  18. Vaali itsellesi merkityksellisiä asioita.
  19. Jätä turhat asiat ja tekemiset.
  20. Vältä negatiivisia ihmisiä.

Hengitysharjoitus

Hengitä hitaasti sisään nenän ja kurkun kautta keuhkoihin asti. Hengitä hitaasti ulos suun kautta. Ajattele, että sisäänhengityksellä saat lisää energiaa ja hyvää oloa, uloshengitys poistaa negatiiviset ajatukset ja rentouttaa. Ota tavoitteeksi 20 hengityskerran laskeminen ja lisää hengityskertoja vähitellen.

Mielen harjoitus

Ulkona liikkuessa, olitpa sitten kävelyllä tai matkalla palaverista toiseen, laske keskittyneesti askeleitasi. Kokeile laskea askeleet 50:een. Tehtävä on yllättävän vaikea, mutta se on hyvä keino saada ajatukset pois stressaavista asioista ja oppia hallitsemaan ajatuksen kulkua.

Muita rentoutumiskeinoja, joita kannattaa kokeilla:

  • hieronta
  • jooga
  • meditaatio
  • rauhallinen liikunta
  • ulkoilu
  • saunominen
  • kylvyt
  • musiikin kuuntelu

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös