Olet tässä
Etusivu > Yleiset hommat > Hyödy naurun parantavista vaikutuksista.

Hyödy naurun parantavista vaikutuksista.

nauru
”Emme naura siksi että olemme onnellisia, olemme onnellisia siksi että nauramme.”
Nauru on onnellisen elämän tärkein ainesosa, ja se vaikuttaa positiivisesti sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Lapsilta nauru sujuu luontaisesti, mutta aikuiset unohtavat naurun voiman usein arkiaskareiden, työkiireiden ja stressin vuoksi. Juuri silloin kun sinua vähiten naurattaa eli väsyttää, masentaa ja joskus jopa itkettää, sinun pitäisikin pysähtyä hetkeksi nauramaan. Opettele nauramaan elämäsi vaikeissa tilanteissa, ja hyödy naurun parantavista vaikutuksista.

Nauramisen hyödyt ovat kauaskantoisia, ja ne suojaavat ihmistä tunnepuolen ongelmilta, kuten masennukselta. Nauru myös parantaa sydämen terveyttä. Everydayhealth.com -sivusto listasi tärkeimmät naurun terveyshyödyt ja keinot kehittää lisää naurua elämään.

Mielenterveydelliset hyödyt

Vaikka masennuksesta ei pääsekään eroon nauramalla, nauraminen kuitenkin torjuu negatiivisia asioita, jotka saattavat johtaa masennukseen. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka käsittelevät stressiä huumorilla, tuntevat itsensä vähemmän yksinäisiksi ja näkevät itsensä positiivisemmassa valossa.

Fyysiset hyödyt

Vaikka ei voidakaan vielä sanoa varmaksi, että tietty määrä naurua päivässä pitää lääkärin loitolla, tutkimukset osoittavat, että paljon nauravat ihmiset ovat yleensä terveitä ja voivat muutenkin hyvin. Nauruterapiaa käytetään myös usein syöpäpotilaiden kuntoutuksessa, sillä sen on huomattu parantavan elämän laatua.

Sydämen hyvinvointi

Nauraminen on terveellistä myös sydämelle. Joidenkin tutkimusten mukaan nauraminen lisää happipitoisen veren virtaamista kehossa vapauttaen endorfiineja, mikä torjuu negatiivisia tunteita ja stressiä. Nauraminen kuuluu siis ehdottomasti tehokkaiden stressinlievityskeinojen, kuten liikunnan ja musiikin kuuntelun, joukkoon.

Opettele nauramaan

Nauru ei välttämättä aina tule helposti. Joskus sen eteen täytyy nähdä vaivaa. Jos kärsit vaikeista ajoista, kuten tiukasta rahatilanteesta, työstressistä tai vakavasta sairaudesta, sinun kannattaa opetella erilaisia naurutekniikoita.

Mikä tahansa päivä on hyvä päivä alkaa nauramaan enemmän, mutta jos haluat aloittaa jonain merkityksellisempänä päivänä, merkkaa kalenteriisi toukokuun ensimmäinen sunnuntai, joka on kansainvälinen naurun päivä. Kokeile aloittaa seuraavista:

  • Vuokraa hauska elokuva, lue hassu kirja tai katso hauska komedia.
  • Vietä aikaa viihdyttävän kaverin kanssa.
  • Mene paikkoihin, joissa sinulla on joskus aiemmin ollut hauskaa.

Voit myös liittyä johonkin naururyhmään hyötyäksesi naurun hyvistä puolista:

  • Osallistu naurujoogaan. Naurujooga koostuu hengitystekniikoista, jotka jäljittelevät nauramista. Hengitystekniikoiden avulla hyötyy kaikista naurun tarjoamista eduista. Näitä tekniikoita voi hyödyntää jokapäiväisessä elämässä, kun esimerkiksi itseään esitellessään muistaa myös naurahtaa. Näin kannattaa tosin tehdä vain toisten naurufanien kanssa. Lisätietoa naurujoogasta.
  • Naura ryhmässä. Toisten ihmisten kanssa nauraminen on paljon helpompaa kuin nauraa yksin.
  • Jee! Valitse päivästäsi jokin hetki, jolloin sanot ääneen (mieluiten peilikuvallesi) ”Jee!”. Tämä saa sinut nauramaan ja luo hymyn kasvoillesi.

Ja jollei vieläkään naurata, niin kokeile tekonaurua! Kehomme ei erota oikeaa naurua tekonaurusta, vaan voi silti kokea fyysiset ja psyykkiset hyödyt!

”Nauru on todella hyvää lääkettä. Se vähentää stressiä, helpottaa kipuja, alentaa verenpainetta ja tehostaa immuunijärjestelmän toimintaa. Se helpottaa oloa ja voi auttaa vähentämään jännitteitä ihmissuhteissa. Säännöllinen nauraminen voi jopa vähentää erilaisten sydänsairauksien riskiä.”

– Craig Hassed, MBBS., lääketieteellinen tiedekunta, Monashin yliopisto, Melbourne, Australia. –

Lisää aiheesta: Älä anna negatiivisten ihmisten pilata elämääsi, Poista viha – voi paremmin!

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös