Olet tässä
Etusivu > Vatsa haltuun > 11 vatsavaivoja aiheuttavaa ruokaa

11 vatsavaivoja aiheuttavaa ruokaa

vatsavaivoja

11 vatsavaivoja aiheuttavaa ruokaa

Olemme listanneet 11 yleisintä vatsavaivoja aiheuttavaa ruokaa. Välttämällä näitä, Sinä ja vatsasi voitte paremmin! Jopa tutut ruoka-aineet voivat yllättää!

1. Uppopaistetut ruuat: ripulin laukaisijoita

Runsaasti rasvaa tihkuvien uppopaistettujen ruokien syöminen voi aiheuttaa ripulia. Herkkävatsaisen kannattaa valita mieluummin uunissa kypsennettyjä ruokia.

2. Sitrushedelmät: suolistovaivoja

Runsaan kuitupitoisuutensa vuoksi sitrushedelmät voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Älä hotki appelsiineja, greippejä tai muita sitrushedelmiä, jos ruuansulatuksellasi on näistä haiseva vastalause sanottavanaan.

3. Makeutusaineet: ripulia ja kramppeja

Sokerittoman, sorbitolia sisältävän purukumin liiallinen jauhaminen johtaa ripuliin ja kramppeihin. Yli 50 grammaa sorbitolia päivässä voikin aiheuttaa ankaria suolistovaivoja. Kroppamme eivät osaa sulattaa sorbitolia, joten kaiken keinotekoista makeutusainetta sisältävän ruuan liiallinen nauttiminen voi johtaa ripulointiin.

4. Liikaa kuitua: ilmavaivoja ja turvotusta

Jos kuituja syö kohtuuttoman paljon, ruuansulatus ei pysy vauhdissa mukana. Liika kuitujen nauttiminen johtaa ilmavaivoihin ja mahan turpoamiseen. Runsaskuituisten tuotteiden määrää onkin syytä lisätä ruokavalioon asteittain, ei kertarysäyksellä.

5. Pavut: ilmavaivoja ja kramppeja

Pavut ovat yleinen vatsavaivojen lähde. Ne sisältävät runsaasti sulamattomia sokereita, jotka voivat aiheuttaa ilmavaivoja ja kramppeja. Tämä johtuu ihmiskropasta: meillä ei ole entsyymiä, jolla pilkkoa sokeria. Sen vuoksi suoliston bakteerit joutuvat tekemään työn puolestamme. Ja nämä bakteerit tuottavat puuhiensa seurauksena ilmaa. Voit välttää ikävät vaivat liottamalla papuja vähintään neljä tuntia (mieluummin pitempäänkin) ja vaihtamalla veden ennen keittämistä. Tällöin osa sokerista liukenee pois.

6. Koko kaalisuku: ilmavaivoja ja ruuansulatusongelmia

Kaali, kukkakaali ja muut vihreät kasvikset sisältävät samoja sulamattomia sokereita, joita pavuissakin on. Sulamattomuus aiheuttaa ilmavaivoja. Kaaliperheen runsaskuituisuus voi vaikeuttaa niiden sulamista, jos niitä ahmitaan kaksin käsin. Keittäminen voi vähentää kaalista aiheutuvia mahavaivoja.

7. Hedelmäsokeri: ripulia, turvotusta ja kramppeja

Hedelmäsokerilla makeutetut ruuat, kuten limsat, karkit, hedelmämehut ja leivokset, sulavat huonosti. Ne aiheuttavat ripulia, turvotusta, kramppeja ja muita ikäviä vatsavaivoja.

8. Mausteiset ruuat: närästystä ja ruuansulatushäiriöitä

Mausteiset ruuat aiheuttavat närästystä ja ruuansulatushäiriöitä. Varsinkin, jos nautitaan iso ateria. Jotkut tutkijat pitävät syynä chilipippurin kapsaisiinia, joka saattaa laukaista närästyksen.

9. Maitotuotteet: ruuansulatushäiriöitä laktoosi-intoleranteille

Jos maitotuotteet laukaisevat ripulia, turvotusta ja ilmavaivoja, voit olla laktoosi-intolerantti. Laktoosi-intoleranssi johtuu laktoosin hajottamiseen tarvittavan entsyymin puutteesta. Vaivoja voi välttää jättämällä pois tai rajoittamalla maitotuotteiden syömistä. Myös entsyymiä sisältävä lääke voi auttaa.

10. Piparminttu: vatsahappojen nousua ja närästystä

Piparminttu saattaa kuulostaa viilentävältä. Todellisuudessa se voi kuitenkin rentouttaa vatsan yläpuolista lihasta, ja siten aiheuttaa ruuan nousua takaisin ruokatorveen. Tällöin aiheutuu närästystä, joka on viileydestä kaukana. Asiantuntijat kehottavat vaivasta kärsiviä pienentämään painetta, joka työntää ruuan takaisin ylös. Se onnistuu laihduttamalla, syömällä pienempiä annoksia ja välttämällä ruokalepoa heti ruuan jälkeen. Samoin kannattaa pitää silmällä ruokia, jotka vaivaa pahentavat, ja välttää niitä.

11. Paksut kastikkeet, rasvaiset lihaleikkeet ja kermaiset tai voiset jälkiruuat

Paksut kastikkeet, rasvaiset lihaleikkeet ja kermaiset tai voiset jälkiruuat voivat niin ikään aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja. Kastikkeet kevenevät kummasti, kun niistä jättää kerman pois ja lisää tilalle vihanneksia.

Pyri välttämään yllämainittuja ruokia, mikäli Sinulla on ongelmia vatsan kanssa. Voit myös kokeilla vatsaa hoitavia ravintolisiä, kuten:

Multientzyme Go, Laxogas, Molkosan Fruit tai Carmolis yrttitipat.

Lähde: WebMD.com

Lue lisää aiheesta: Terve vatsa – terve mieli ja keho!, Lisää energiaa vatsalle ja aivoille!

 

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös