Olet tässä
Etusivu > Vatsa haltuun > 10+1 ohjetta vehnättömään elämään!

10+1 ohjetta vehnättömään elämään!

Vatsavaivat kuriin!

Mikäli Sinun vatsassasi ”joku keittelee perunoita”, kokeile luontaisesti gluteenitonta ja vehnätöntä ruokavaliota. Poistamalla ruokavaliostasi kaikki gluteenia sisältävät viljat: vehnä, ohra, ruis ja kaura, niin vatsasi rauhoittuu kuin itsestään. Ota tilalle riisi, maissi, tattari ja hirssi, joista riisi on parhaiten siedetty.

Vehnättömän ja gluteenittoman ruuan suurin ero on se, että gluteenittomissa tuotteissa saattaa olla vehnää.

10+1 ohjetta vehnättömään elämään:
  1. Korvaa jauhot riisijauholla tai vehnättömillä ja gluteenittomilla jauhoseoksilla. Näillä voit suurustaa ja tehdä kastikkeet ihan yhtälailla kuin vehnäjauhoillakin.
  2. Unohda pulla! Vehnättömillä ja gluteenittomilla jauhoseoksilla voit paistaa lettuja, leipoa kakkuja, pikkuleipiä ja muita herkkuja, mutta pullan leipomiseen ne eivät käy.
  3. Kun ostat gluteenittomia keksejä, tarkista huolellisesti, ettei ne sisällä vehnää.
  4. Käytä kauppojen pakastealtaasta löytyviä hyviä gluteenittomia ja vehnättömiä valmistuotteita, kuten karjalanpiirakoita ja leipää.
  5. Lopeta oluen juonti! Siemaile mieluummin siideriä tai viiniä.
  6. Jätä einekset kaupan hyllylle.
  7. Paneroi itse, jos haluat paneroitua ruokaa.
  8. Vaihda leipä riisikakkuihin tai tee itse siemenistä näkkäriä.
  9. Pastaa (makaroni, spagetti, lasagnelevyt) löytyy myös gluteenittomana ja vehnättömänä.
  10. Karkkihyllyllä ole erityisen tarkkana! Varma valinta on ainakin Wiener Nougat ja itse tehty toffee.

+1 Varaudu ulkona käydessäsi suppeaan valikoimaan. Joissakin kahviloissa saat ehkä pelkän kahvin, mutta ravintoissa tilanne on jo parempi. Mitä puhtaampaa ja yksinkertaisempaa ruokaa tilaat, sitä todennäköisemmin sitä ei ole pyöritelty vehnässä. Muista kysyä tarjoilijalta kastikkeen koostumus!

Kun seuraavan kerran kauppareissulla luet tuoteselostetta, ota huomioon että:
  • glukoosisiirappi
  • dekstroosi
  • maltodekstriini
  • deksriini
  • tärkkelys
  • hydrolysoitu tärkkelys
  • maltodekstriini
  • tärkkelyssiirappi
  • muunnettu eli modifioitu tärkkelys

ovat todennäköisesti vehnäpohjaisia, ellei niissä ole erikseen mainintaa maissista tai perunasta.

 

Samankaltaiset hommat

Sivun ylös